Behandling av opplysninger i søknad
Alle opplysninger som framkommer i søknad og som innhentes i saksforberedelsen legges inn i kommunens elektroniske fagsystem for helse, Visma Profil. Systemet har sikkerhetsgradering og alle opplysningen behandles konfidensielt og etter bestemmelser om taushetsplikt og personvern. Enkelte opplysninger blir registrert i et lovbestemt helseregister: Individbasert Pleie- og omsorgsstatistikk (IPLOS). Ingen personer kan gjenkjennes da opplysningene anonymiseres. Statistikken danner blant annet grunnlag for videre planlegging og utvikling av tjenestene.
Saksgang og klagerett
Alle søknader blir behandlet individuelt i henhold til gjeldende lovverk, forskrifter og retningslinjer. Kommunen vil vurdere dine hjelpebehov og avgjøre om du har rett til å få helse- og omsorgstjenester, hvilke tjenester og omfanget av tjenesten(e).
Når søknaden er mottatt, blir du kontaktet for å avtale et eventuelt hjemmebesøk og du vil få nærmere informasjon om saksgang og innhenting av opplysninger som er nødvendig for å behandle søknaden.
Alle søkere får skriftlig svar. Tar behandlingen mer enn 14 dager mottar du et midlertidig svar.
Innsynsrett
Med innsynsrett i din journal kan du følge med på om du har mottatt de nødvendige tjenester i tråd med planer og vedtak. Du har rett til å få informasjon om hvilke opplysninger om deg som er registrert i journalen.
Egenbetaling
Noen av tjenestene er betalingspliktige. Det blir innhentet nødvendige opplysninger om din og ektefelles/partners/samboers inntekt fra ligningskontoret og NAV.
Egenbetaling for trygghetsalarm kan avhengig av inntekt, bestå av både installasjonskostnader og månedlig leie av utstyr. Matombringing faktureres etter bestilling, om ikke middager avbestilles innen avbestillingsfristen. Dette gjelder også ved uplanlagt innleggelse på sykehus eller korttidsavdeling.
Fullstendige vilkår finner her: www.svk.no/egenbetaling
Hjelp til utfylling
Dersom du har behov for hjelp til å fylle ut søknadsskjemaet, kan du ta kontakt med Koordinering, fag og forvaltningsenheten på tlf 465 03 001 eller Servicekontoret på tlf 789 77 600.